De kans is groter geworden dat
Arriva met treinen gaat rijden op de trajecten
Groningen-Zwolle en
Leeuwarden-Zwolle. Wie een sneltrein naar Groningen of een stoptrein naar Leeuwarden wil pakken, moet geduld hebben. Die mogelijk extra treinen rijden op z’n vroegst over twee jaar.
Met de dienstverlening op deze beide trajecten wordt het noorden via de trein beter ontsloten. De plannen van Arriva omvatten onder andere extra sneltreinen tussen Groningen en
Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en
Heerenveen. De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.
De Arriva sneltreinen stoppen dan niet alleen in
Assen, maar ook in
Hoogeveen, dat daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor
Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in
Staphorst als het aan Arriva ligt.
Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion (Thialf) en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen. Een extra station bij Thialf maakt ook deel uit van de verkiezingscampagne van partijen in het noorden. Vanaf 2025 stopt de Arriva trein twee keer per uur bij IJsstadion Thialf.