Zwolse kinderen vieren vernieuwde Oosterlaan en Westerlaan op Nationale Buitenspeeldag

Wethouder Arjan Spaans op de bok
Wethouder Arjan Spaans op de bok
Foto: Gemeente Zwolle

De Ooster- en Westerlaan zijn de afgelopen tijd grondig aangepakt. Op verzoek van de bewoners zijn de historische lanen in ere hersteld. Gedeputeerde Bert Boerman en wethouder Arjan Spaans gaven het startsein voor de buitenspeeldag samen met Nina en Kyra, leerlingen van de OBS De Parkschool.

Wat is er allemaal gebeurd de afgelopen tijd. De rijbaan is smaller gemaakt, waarbij het asfalt vervangen is door traditioneel gebakken klinkers. De voetganger heeft een breder trottoir gekregen. De fietser heeft nu meer ruimte en de wegen blijven bereikbaar voor automobilisten. Door de nieuwe bomen en andere beplanting zijn de lanen groener geworden. Een wadi en andere slimme klimmaatoplossingen zorgen ervoor dat het regenwater in het gebied blijft.

Gedeputeerde in Overijssel, Bert Boerman, zegt: “De Oosterlaan en Westerlaan hebben een ware metamorfose ondergaan en sluiten nu naadloos aan bij het stationsplein en de Stationslaan. Het is een comfortabele en gastvrije plek geworden. Door deze samenhang ontstaat hier een echte groene spoorzone, die bovendien klimaatbestendig is ingericht.”

Klimaataanpassingen

Wethouder Arjan Spaans: “Met de herinrichting van beide lanen hebben we slimme klimaatoplossingen toegepast, zoals de aanleg van een groene wadi aan de Oosterlaan. Alle oude regenwaterputten en aansluitingen op het afwater-riool hebben we vervangen met een drainagesysteem. We zorgen hiermee dat het waardevolle regenwater in de bodem kan blijven. Onder de rijbaan en parkeervakken hebben we een puinlaag en infiltratiekratten geplaatst die bij extreme regenbuien het water tijdelijk opslaan. Ook hebben we de lanen aangevuld met nieuwe bomen en meer ruimte gemaakt voor groen. De Oosterlaan en Westerlaan zijn nu ook hittebestendiger geworden en een prettige plek waar je graag wil zijn.”

Spoorzone Zwolle

Zwolle bouwt in de Spoorzone Zwolle aan het groenste station van Nederland. Een station en stationsomgeving die zijn ingericht op de veranderingen van het klimaat. Een station waar circulair bouwen voorop staat en waar de voetganger en fietser, en uiteraard de OV-reiziger, alle ruimte hebben. De gemeente blijft de komende jaren hard werken aan de ontwikkeling van de Spoorzone, een levendig stadsdeel met het station als kloppend hart. In de toekomst vormen de Spoorzone en de historische binnenstad samen het nieuwe centrumgebied van Zwolle. Zwolle wil deze gebieden met elkaar verbinden en de verblijfskwaliteit ertussen verbeteren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen