Indische buurt ziet invoering parkeervergunningen en ook betaald parkeren niet zitten

De Billitonstraat waar veel parkeeroverlast wordt ervaren
De Billitonstraat waar veel parkeeroverlast wordt ervaren
Foto: Redactie

De plannen van Zwolle om dit najaar betaald parkeren in te voeren in de Indische buurt stuit veel bewoners tegen de borst. Een peiling in de wijk levert weinig applaus op voor de gemeentelijke plannen. Het overgrote merendeel ziet de plannen niet zitten en heeft de voorkeur voor andere oplossingen.

Terry van der Molen is een van de aanjagers van de peiling. Nadat de bewoners van de buurt begin februari min of meer werden overvallen door de gemeentelijke plannen is door een aantal wijkbewoners een peiling gedaan. Ook is er met de gemeente gesproken over mogelijk andere oplossingen. Als de plannen doorgaan dan wordt in de wijk in september betaald parkeren ingevoerd. Dat bekent dat er parkeervergunningen aangeschaft moeten worden. Terry van der Molen zegt: ”De weerstand is heel groot. Vooral omdat er veel gezinnen zijn die het bedrag simpelweg niet meer op kunnen hoesten. Daarnaast zien veel wijkbewoners veel andere mogelijkheden. Daarvoor krijgen we nog maar weinig gehoor.”

Geklaagd

Wat er volgens de gemeente aan de hand is in de wijk is dat er teveel mensen van buiten de wijk de auto parkeren omdat het nogal dichtbij het koopcentrum Thomas a Kempisstraat is en ook de binnenstad. Volgens de gemeente is geklaagd en daarom wordt gekozen voor deze oplossing. Volgens Terry van der Molen zijn de parkeerproblemen vooral rondom de Billitonstraat en Soendrastraat. ”Dat krijg je als je in de Vechtstraat een supermarkt laat vestigen en ook een coffeeshop zonder dat er is nagedacht over parkeerplaatsen. Mensen die hier moeten zijn parkeren in de naaste omgeving en dat is logisch.” Ook wil de gemeente proberen het sluipverkeer uit de wijk te krijgen. Van der Molen: ”Het sluipverkeer rijdt veelal te hard door de wijk om de verkeerslichten te vermijden. Maar dat los je met een parkeervergunning niet op, wel met eenrichtingsverkeer in bepaalde straten.”

Er zijn inmiddels gesprekken gaande en onlangs is een uitgebreide brief naar de gemeente gestuurd met een fiks aantal handtekeningen. ”We hebben constructieve gesprekken, maar of dit plan van tafel kan is niet duidelijk. We hebben een aantal mogelijke oplossingen aangedragen om de ‘problemen’ op te lossen. En dat is veel simpeler dan het invoeren van parkeervergunningen en ook nog betaald parkeren voor verkeer ‘van buiten’. Ook vrezen veel inwoners dat met het invoeren van betaald parkeren dat de parkeerproblemen verschuiven naar de omgeving van de Meppelerstraatweg.

Simpele oplossingen

Volgens Van der Molen kunnen een aantal problemen simpel worden opgelost door in de bochten gele strepen aan te brengen zodat parkeren daar wordt ontmoedigd. Vooral omdat het bij veel mensen dit een doorn in het oog is. Verder kost het invoeren van betaald parkeren een flink aantal parkeerplaatsen., We schatten dat het zo’n 35 tot 30 mogelijke plekken verdwijnen en dat is nogal wat in een wijk waar parkeren nogal krap is.

Volgens Van der Molen is het plan achter de gemeentelijke tekentafel bedacht en plompverloren in de wijk gedumpt. De gemeente had beter in een eerder stadium aan de bel kunnen trekken door in overleg te gaan. Het draagvlak voor de plannen is er niet en in overleg met de buurtbewoners is er veel mogelijk.

Volgens gemeentewoordvoerder Sam Rademaker is het ‘voornemen’ om het betaald parkeren in de wijk in te voeren bedoeld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. De parkeeroverlast, vooral bij het winkelcentrum, heeft hier een negatief effect op. Er wordt nog gekeken naar de inspraak van de Indische Buurters en ook de brief met handtekeningen wordt hier onderdeel van. Hoe het vervolg eruit gaat zien daarvan krijgen de bewoners nog bericht

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen