Zwarte doos verplicht bij nieuwe automodellen: introductie van EDR en ISA in het verkeer

Auto's krijgen steeds meer rijhulpsystemen zoals EDR en ISA
Auto's krijgen steeds meer rijhulpsystemen zoals EDR en ISA
Foto: ANWB

De zogenaamde zwarte doos wordt verplicht bij nieuwe automodellen. Volledig nieuw ontwikkelde automodellen moeten zijn voorzien van een zogenaamde zwarte doos (EDR) én een intelligente snelheidsassistent (ISA). ISA moet het aantal ongevallen verder beperken, onder andere door actief te waarschuwen voor snelheidsovertredingen. EDR gaat onder andere helpen bij ongevalanalyse. Bestaande modellen hebben nog tot 2024 om de systemen te integreren.

ISA is in de basis vergelijkbaar met een systeem dat in veel moderne auto’s al aanwezig is als een van de rijhulpsystemen, de zogenaamde verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition of TSR). Hierbij scant een camera alle verkeersborden waarna de snelheidsbeperkingen op het dashboard worden getoond. Uitschakelen van dit bestaande systeem is mogelijk.

Verkeersslachtoffers

ISA maakt verkeersbordherkenning minder vrijblijvend. Dit systeem kan niet meer permanent worden uitgeschakeld. Rij je te hard, dan klinkt er een geluidswaarschuwing, wordt het gaspedaal zwaarder om in te drukken of gaat het trillen. Welke vorm er wordt gekozen, is afhankelijk van de autofabrikant. Maar het is in alle gevallen zo dat je er zelf voor kunt kiezen om het gaspedaal toch dieper in te drukken. Alleen doe je dat dan bewuster dan in een auto zonder ISA. Het doel hiervan is het terugbrengen van het aantal verkeersslachtoffers.

ISA wordt elke keer na het starten geactiveerd en is daarom alleen per rit uit te schakelen. Hoe het systeem in praktijk functioneert, zal de toekomst uitwijzen. Auto’s die nu al beschikken over verkeersbordherkenning maken duidelijk dat het systeem geregeld foutieve informatie doorgeeft. Bijvoorbeeld door het scannen van snelheidsborden op parallelwegen of de ‘illegale’ 30 km/u stickers die je geregeld tegenkomt op bijvoorbeeld vuilcontainers langs wegen waar de bewoners graag zien dat er minder hard wordt gereden.

Zwarte doos

Elke auto zal ook een zwarte doos (de event data recorder oftewel EDR) krijgen, vergelijkbaar met die in een vliegtuig. Dit systeem registreert allerlei rijgegevens, zoals snelheid, stuurhoek, bochtsnelheid, vertraging en accelaratie. Deze gegevens worden in principe alleen opgeslagen wanneer er sprake is van een ongeval en dan ook alleen de laatste seconden voor en na de crash.Deze anonieme data kan, zelfs zonder locatie-informatie, worden gebruikt voor ongevalsanalyse, mits de eigenaar van de auto dat toestaat. Volgens verkeersminister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zal dit echter altijd anoniem gebeuren om privacy te waarborgen.

Bron: ANWB

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen