Criminelen hebben het voorzien op banktegoeden van mensen en daarvoor gebruiken ze bankhelpdeskfraude en de afgelopen tijd zijn er veel slachtoffers gemaakt. De slachtoffers zijn veelal mensen van boven de 50 jaar.
Bij Bankhelpdeskfraude doet een oplichter zich voor als medewerker/leidinggevende van een bank en probeert u te overtuigen dat er snel actie moet worden ondernomen omdat het geld anders gevaar loopt.
Iedereen is de afgelopen jaren steeds meer online gaan doen. Ook bankzaken doen we meer en meer via een telefoon of computer. Op slinkse wijze, maar ook medogenloos, gaat een crimineel te werk om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Helaas vaak met succes. De laatste tijd ziet de politie veel slachtoffers waarbij ze contact denken te hebben gehad met de bank. Veel voorkomende manieren zijn:
Oplichters weten heel goed hoe ze slachtoffers kunnen manipuleren. Wat in alle vormen opvalt, is dat er altijd een vorm van druk uitgeoefend wordt.
Vertrouwt u het niet, hang direct op, bel zelf uw bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.