De afronding van de spooruitbreiding bij
Herfte komt steeds dichterbij. In april werd al een grote stap gezet en nu komt de finish in zicht. In juli rijden er geen treinen omdat de sporen op de driv-under worden aangesloten, ook wordt het verbrede perron op station
Zwolle gebruiksklaar gemaakt. Als het goed is rijden de treinen op 24 juli weer.
Daarmee wordt
station Zwolle een nog belangrijker spoorknooppunt tussen Noord-Nederland en de Randstad. Doordat het treinverkeer rond Zwolle verder groeit is de spoorverbreding onmisbaar. Met name door de drive-under kunnen de treinen nog beter worden geregeld. Treinen naar
Meppel en
Emmen hebben straks een 'eigen' spoor en hoeven niet meer op elkaar te wachten.
Van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli is er een grote buitendienststelling van de sporen bij Zwolle. Er rijden in die periode dus geen of minder treinen. In die periode sluit ProRail de sporen in en over de dive-under aan.
Ook wordt het perron aan de zijde van de Oosterlaan verbreed om ruimte te hebben voor meer reizigers. Het buitenste spoor bij station Zwolle (spoor 16) wordt verlegd richting Oosterlaan. Het voormalig busstation aan de Oosterlaan is inmiddels weggehaald, waardoor er ruimte is ontstaan voor het verleggen van het spoor en voor het bredere perron. De werkzaamheden voor het nieuwe perron zijn in maart gestart en duren tot eind juli.
Al twee jaar is
ProRail bezig met de verdubbeling van de sporen en de drive-under. De twee nieuwe sporen zijn sinds oktober 2020 in gebruik. Hierdoor konden de twee oorspronkelijke sporen onder handen worden genomen.
Bron: ProRail