Zwolle wil wereldfietsstad gaan worden: ruim baan voor de fietser

Ruim baan voor de fietser in Zwolle
Ruim baan voor de fietser in Zwolle
Foto: Pixabay

In navolging van 2014, toen Zwolle werd uitgeroepen tot beste fietsstad van Nederland, wil men nu een gooi doen naar wereldfietsstad. Vele fietsinvesteringen en fietsbeleid hebben Zwolle een gastvrije, vitale, leefbare en verkeersveilige stad voor bewoners en bezoekers gemaakt. Die lijn wil Zwolle vasthouden en verder ontwikkelen. Het college heeft met het actieplan Zwolle wereldfietsstad een doel geformuleerd: In 2027 20% meer fietskilometers ten opzichte van 2017. Om dit doel te bereiken worden de komende tijd verschillende maatregelen uitgevoerd om fietsers te stimuleren.

De redenen waarom Zwollenaren op de fiets stappen verschillen van mens tot mens: fietsen is gezond, goedkoop, laagdrempelig en klimaatvriendelijk. Om te zorgen dat de drempel zo laag mogelijk is om op de fiets te stappen, wil Zwolle zorgen voor veilige routes en vlotte verbindingen. Want Zwolle wil fietsen bereikbaar houden voor iedereen. Om die 20% toename mogelijk te maken, richt de gemeente zich op de volgende hoofdlijnen:

  • Stimuleren inwoners om binnen de stad (en de wijken) nog vaker de fiets te pakken door te blijven werken aan veilige en comfortabele fietsroutes en goede voorzieningen.
  • Verleiden Zwollenaren om op de fiets naar het werk te gaan door voor alle afstanden tot ca. 15 km de fiets te bevorderen.
  • Voor kinderen, scholieren en studenten maken we fietsen naar school aantrekkelijk en dat ieder kind veilig kan fietsen.
  • Voor de recreatieve en sportieve fietsers zorgen voor aantrekkelijke routes en opstaplocaties voor lopen en fietsen.
  • Fietsen voor iedereen toegankelijk is en daarna ook blijft

“Als we bijvoorbeeld willen dat de stad bereikbaar blijft voor iedereen, zonder dat het verkeer vastloopt, zullen we fietsen en wandelen aantrekkelijker moeten maken. Door meer te fietsen kunnen we de gezondheid van inwoners verhogen, blijft de stad bereikbaar en dragen we bij aan onze klimaatdoelen”, zegt wethouder Ed Anker.

Data kan helpen om inzicht te krijgen in gebruik, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en fietsgedrag in het algemeen. Daar is kennis op gebied van fietsinnovaties voor nodig. Daarom is de gemeente Zwolle partner van het Europese project Bicycle and Intelligent Transport Systems (BITS). Binnen dit project voeren we de komende jaren de volgende acties en pilots uit:

  • Testen op de werklocatie Hessenpoort de toepassing van dynamische verlichting (met bewegingssensoren) met daaraan gekoppeld het verzamelen van fietsdata.
  • Een aantal plekken sensoren invoeren om fietsers voorrang bij verkeerslichten te verlenen.
  • Het opschalen van het project snuffelfietsen, zowel in aantal fietsers als in het aantal data dat wordt verzameld (bijvoorbeeld ook data over de kwaliteit van het wegdek).
  • Testen op verschillende innovaties om de veiligheid van fietsers bij kruisingen te verhogen.

Zwolle is een belangrijk mobiliteitsknooppunt voor de regio Zwolle. Om de groeiende verkeersdruk vanuit stad en regio te faciliteren, is het van belang dat we extra inzetten op fietsen en lopen. Met andere woorden: fietsen geeft de stad en haar inwoners meer ruimte. Daar houdt de gemeente bij nieuwe plannen al rekening mee. In Zwolle krijgen fietsers en wandelaars ruim baan.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen