Dertig rijden kilometer per uur in de stad tenzij een andere snelheid wordt aangegeven

Dertig kilometer per uur moet de norm worden in de stad
Dertig kilometer per uur moet de norm worden in de stad
Foto: Pexels / Francesco Ungaro

De snelheid van auto’s in de stad moet omlaag van vijftig naar dertig kilometer per uur. Volgens de Verenigde Naties is te hard rijden een van de belangrijkste oorzaken van het aantal verkeersdoden. De maatregelen moet gelden op alle plekken waar voetgangers en fietsers in contact komen met gemotoriseerd verkeer.

De meest simpele maatregel is door de maximumsnelheid in de hele stad te verlagen naar dertig kilometer per uur indien een andere snelheid wordt aangegeven. Inmiddels is de VN een campagne begonnen voor het creëren van gezonde, groene en vooral leefbare steden. Het niet harder rijden dan dertig kilometer per uur is daar een belangrijk deel van.

Beleidsmakers wordt gevraagd de snelheid in steden en stedelijke gebieden te verlagen naar dertig kilometer per uur. Daarbij wordt een belangrijke geleverd om het aantal verkeersdoden fors te verminderen. Naar schatting is ongeveer één op de drie verkeersdoden in hoge-inkomenslanden te wijten aan te hard rijden. Het risico op een dodelijk ongeval of letsel neemt aanzienlijk af bij een lagere snelheid.

Naast meer verkeersveiligheid heeft een lagere snelheid andere voordelen. Het is heeft ook een belangrijke invloed om klimaatdoelen te halen, omdat dit waarschijnlijk lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker maakt met als gevolg een schonere lucht en minder uitstoot van CO2. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is dat steden actieve mobiliteit promoten.

In Nederland is een motie aangenomen om van 30 kilometer de norm te maken. Steden als Brussel en Parijs hebben inmiddels de maatregel al ingevoerd.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen