Beeldbellen haalt ouderen uit isolement

Een spelletje doen op de tablet kan ook, natuurlijk
Foto: Pixabay / Sabine van Erp

Door de toenemende vergrijzing neemt de zorgvraag sterk toe, terwijl het aantal zorgmedewerkers niet of nauwelijks stijgt. Met als gevolg dat er relatief weinig tijd is voor cliënten en de zorgmedewerkers een hoge werkdruk ervaren. Ook in de thuiszorg is dit het geval. Daarom introduceert Wijkverpleging Zwolle het project Beeldzorg, waarbij beeldbellen wordt ingezet om zorg op afstand te leveren. Joanne Kroes (van Wijkverpleging Zwolle) ziet veel voordelen: ‘‘Dankzij beeldbellen houden onze cliënten zelf de touwtjes in handen en hebben de zorgmedewerkers meer tijd om hun werk goed te doen.’’

‘‘Mijn persoonlijke wens? Dat iedereen in staat wordt gesteld om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen’’ zegt Joanne Kroes van Wijkverpleging Zwolle, het samenwerkingsverband tussen thuiszorgorganisaties Carinova, Driezorg, IJsselheem en Zonnehuisgroep IJssel-Vecht. ‘‘Om dit doel te realiseren, is het belangrijk dat we ontwikkelingen binnen de zorg doorvoeren. Want het aantal ouderen met een thuiszorgvraag stijgt sterk en dat zorgt voor extra belasting van het zorgsysteem. Beeldbellen kan wat dat betreft voor de broodnodige verlichting zorgen.’’

‘‘Het idee achter project Beeldzorg is eenvoudig. In eerste instantie ontvangen 75 cliënten een tablet. Deze tablet is zo ingericht, dat cliënten met één druk op de knop op het internet kunnen surfen, foto’s van de kleinkinderen kunnen bekijken, de kerkdienst kunnen volgen of mee kunnen doen aan een activiteit binnen Wijkverpleging Zwolle. Maar wat wij het belangrijkste vinden, is dat cliënten ook met één druk op de knop kunnen beeldbellen. Met hun kinderen, kleinkinderen, kennissen én met hun thuiszorgmedewerker. Daar zit wat ons betreft de grootste winst.’’

‘‘Beeldbellen biedt twee grote voordelen voor cliënten. Aangezien onze thuiszorgmedewerkers minder vaak bij hen op bezoek hoeven te komen, is er minder fysiek contact met cliënten en voorkomen we verspreiding van het coronavirus. Het tweede voordeel voor onze cliënten is dat wij via beeldbellen gewoon goed advies, instructies en voorlichting kunnen verlenen, zonder dat zij hun hele privéleven aan hoeven te passen aan de zorgmomenten. Via het beeldscherm kan de zorgmedewerker snel meekijken en kan de cliënt zijn of haar gewone activiteiten weer oppakken. Ze houden dus de regie over hun thuissituatie.’’

Het principe van beeldbellen is niet nieuw. Carinova werkt al enkele jaren met deze digitale zorgtechnologie. Dat is ook precies de kracht van onze samenwerking. De kennis en ervaring die Carinova op het gebied van beeldbellen heeft opgedaan, wordt nu binnen heel Wijkverpleging Zwolle gedeeld via het project Beeldzorg.

‘‘Ook voor onze thuiszorgmedewerkers biedt beeldbellen diverse voordelen. Allereerst hoeven zij niet meer altijd op pad. Nu is het nog zo dat een thuiszorgmedewerker bij een cliënt thuiskomt om bijvoorbeeld te controleren of hij of zij voldoende insuline toedient. Dat kan ook prima via beeldbellen. Dat betekent voor de thuiszorgmedewerker dus veel minder reistijd en juist meer tijd om thuiszorgvragen van cliënten op deze digitale wijze te beantwoorden. Met andere woorden, via beeldbellen creëren we meer contactmomenten met onze cliënten waarbij we ook nog eens meer tijd aan hen kunnen besteden.’’

Handen effectiever inzetten

‘’Een ander voordeel van beeldbellen is dat onze ervaren thuismedewerkers ondanks eventuele fysieke klachten toch kunnen doorwerken en hun kennis en ervaring in kunnen blijven zetten. Dat is een belangrijke ontwikkeling, want hierdoor kunnen we de aanwezige handen effectiever en dus langer inzetten. Al met al ben ik ervan overtuigd dat het project Beeldzorg een succes gaat worden en dat beeldbellen al op korte termijn verder zal worden uitgerold onder de cliënten van Wijkverpleging Zwolle.’’

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden