Vlieg mee over de nieuwe sporen bij Zwolle

De drive-under bij Herfte
De drive-under bij Herfte
Foto: Still ProRail
Een grote mijlpaal voor de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte: sinds een paar weken rijden de treinen over de twee nieuwe sporen. Met een zogenaamde ‘spoorslinger’ gaan treinen uit Meppel en Emmen straks over van de oorspronkelijke naar de nieuwe sporen. Vlieg mee over de nieuwe sporen met onderstaande dronebeelden.

Tussen station Zwolle en Herfte worden de sporen verdubbeld van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen richting Emmen en Meppel. De spoorverdubbeling is nodig om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen. Het afgelopen jaar zijn de twee nieuwe sporen gebouwd, naast de twee oorspronkelijke sporen.

Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwde ProRail afgelopen jaar op het traject nieuwe viaducten over weg en water. De oude stalen spoorbruggen over de Nieuwe en Zalnese Wetering maakten veel geluid en waren op verschillende plekken in Zwolle goed te horen. Daarin werden de nieuwe sporen met nieuwe betonnen spoorbruggen in gebruik genomen. Het werd hierdoor een stuk stiller.

Bij Herfte bouwde ProRail een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een eigen spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Tot de zomer van 2021 wordt verder gewerkt aan de dive-under en de twee oorspronkelijke sporen, die dan buiten dienst zijn. Hierbij worden de oude stalen spoorbruggen over de Zalnese en Nieuwe Wetering door betonnen bruggen vervangen. Daarna is de spoorverdubbeling gereed, gaan alle sporen en de dive-under in gebruik en hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel niet meer op elkaar te wachten.

ProRail probeert de werkzaamheden slim te combineren om hinder voor reizigers te beperken. Tussen Zwolle en Meppel werkt men aan overwegvernieuwingen en wordt een stuk spoor vernieuwd.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen