Unieke vouwfietsenwinkel: de liefde voor de vouwfiets straalt van de gezichten van Pieter en Helena Bergsma

De liefde voor de vouwfiets is enorm voor Helena Bergsma en haar man Pieter
De liefde voor de vouwfiets is enorm voor Helena Bergsma en haar man Pieter
Foto: Bergsma vourwfietsen

Praat met Pieter en Helena Bergsma over vouwfietsen en de ogen gaan glinsteren. Sinds deze zomer zijn zij de eigenaar van de enige Europese vouwfietsenwinkel in de Assendorperstraat. De liefde voor de inklapbare fiets straalt van de beide echtelieden af. Ze zijn er ook al jaren mee bezig. De vouwfiets wordt steeds hipper.

Het begon allemaal op een flatje in Stadshagen, een jaar of wat geleden. De eerste vouwfietsen stonden tot zo ongeveer in de woonkamer en de slaapkamer was bijna omgetoverd tot een werkplaats. Oude vouwfietsen werden opgekalefaterd tot goede fietsen en langzaamaan kwamen ook de modernere fietsen in het assortiment. Dit voorjaar werd de flat te klein en zijn ze verhuisd naar de Assendorperstraat om een fietsenwinkel te beginnen. Een enorme klus, maar het is gelukt om het pand om te toveren in een puike winkel met zo’n zestig nieuwe fietsen op voorraad en een groot aantal opgeknapte fietsen die nog heel wat jaren meekunnen.

”Mensen komen van heinde en verre naar onze winkel”, zegt Helena Bergsma, met een reden: ”We hebben in de voorgaande jaren zo ongeveer ieder schroefje en moertje bewaard en dat komt ons nu goed van pas. Mensen met oudere fietsen moeten af en toe wel eens iets vervangen en dat is vaak nergens meer te krijgen, behalve bij ons.” Veel fietswinkels, die vouwfietsen erbij doen, zeggen tegen deze mensen dat de onderdelen niet meer te krijgen zijn en maar een nieuwe fiets moeten kopen. Pieter Bergsma: ”Dat willen wij voorkomen. In de meeste gevallen zijn de oudere fietsen nog heel goed te repareren voor jaren fietsplezier.”

De familie Bergsma vaart mee in de ongekende opmars die de vouwfiets momenteel maakt. Tot voor enkele jaren was de vouwfiets het onderschoven kindje in de fietswereld. Voorheen waren er drie soorten fietsen. De stadsfiets, de racefiets en de mountainbike. Maar dit assortiment is enorm uitgebreid en ook de positie van de vouwfiets is sterk verbeterd. En er is behoefte aan de vouwfiets. Scholieren die in de coronacrisis niet meer met de volle bussen van trein naar school willen kopen vaak een opgeknapte vouwfiets. Deze zijn al te koop voor een kleine honderd euro en de scholieren besparen op reiskosten en verdienen daarmee de investering snel terug. Dus dat kan wel uit. Ook wordt de vouwfiets veel gebruikt door vakantievierders op de camping, forenzen die niet meer duur willen parkeren in de stad of mensen met een elektrische auto die bij een laadpaal moeten staan die niet dichtbij de plaats van bestemming is.

Wie in de showroom van de familie Bergsma rondkijkt ziet zo’n zestig  vouwfietsen staan. Van een honderdtal euro’s tot maar liefst fietsen van rond de 5000 euro. Helena Bergsma: ”Een fiets, of het nou een gewone fiets of een vouwfiets is, is een persoonlijk vervoermiddel. We passen iedere fiets aan zodat er comfortabel op gefietst kan worden. Binnen de mogelijkheden van het ‘vouwen’ kan heel veel worden aangepast aan de persoonlijke wensen.”

Fluitje van een cent

En dan het vouwen zelf. In een paar seconden kan de moderne vouwfiets open of ingeklapt worden. ”Het moet gewoon heel simpel zijn om een fiets rij- of reisklaar te krijgen. Daarbij moet het heel handzaam zijn zodat een opgeklapte fiets in iedere kofferbak past”, stellen de Bergsma’s. Helena laat zien hoe snel een fiets in elkaar te klappen is en sluit de instructie glimlachend af met ”dat kun jij ook”.

Reparatie

De Bergsma’s, omschrijf ze maar als handige Harry en Harriët, verzorgen vrijwel alle reparaties zelf. Ze zeggen: ”Aandacht en service, daar gaan we voor. Het mooiste is als je mensen kunt helpen dan zijn ze de wereld te rijk. Mensen die trots met hun fiets de deur uit gaan geeft ons energie.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen