ZZP’er in beeld: SEO content specialist Annemijn Kroon

Annemijn Kroon van Reposed
Foto: Dennie Heideveld

Ze is creatief, een tikkeltje rebels en weet kansen rendabel te maken: Annemijn Kroon (26) is SEO content specialist en gevestigd in Zwolle. Met haar bedrijf Reposed helpt ze bedrijven hun doelgroep aan te trekken via zoekmachines. Naast haar werk staat ze graag op haar snowboard in Oostenrijk, maar ze vind het ook heerlijk om te journallen.

“Als kind, scholier en later student was ik altijd al bezig met geld verdienen aan toegevoegde waarde: van bekertjes water verkopen aan dorstige fietsvierdaagse-deelnemers, tot een eigen blog en allerlei projecten. Toch koos ik ervoor om na afronding van mijn opleiding Bedrijfskunde in loondienst te gaan. Dat beviel de eerste maanden prima, maar al snel merkte ik dat het 9-5 riedeltje voor een werkgever niks voor mij was. Natuurlijk heb ik een tijdje getwijfeld over fulltime ondernemerschap. Voor mijn gevoel zou ik de zekerheid die een vast contract biedt, opgeven. Maar uiteindelijk verkoos ik mijn geluk boven (schijn)zekerheid: op 30 april 2018 werd Reposed geboren en twee maanden later startte ik als fulltime ondernemer”, zegt Annemijn Kroon over de start van haar bedrijf.

Uiteenlopende SEO vraagstukken

“Eerst positioneerde ik mezelf als online marketeer, maar al snel specialiseerde ik me in SEO (zoekmachine optimalisatie). Als SEO content specialist help ik bedrijven zichtbaar worden in zoekmachines en conversie te realiseren op hun website. Bedrijven komen bij Reposed met uiteenlopende vraagstukken over- en doelen voor vindbaarheid in zoekmachines. Zo kwam onlangs een zzp’er met de vraag waarom de nieuwe website niet op de eerste plek in Google kwam als ze haar bedrijfsnaam intypte. Ik help iemand dan om de basis goed neer te zetten. Maar ik adviseer en ondersteun ook gevestigde bedrijven met meer dan 100 medewerkers. Je hebt dan te maken met vraagstukken van een heel ander kaliber. Vaak verbeter je dan juist vanuit een stevige basis.”

Verbeteren aan de hand van feiten

“In mijn werkzaamheden zijn de klant, haar doelen en doelgroep het uitgangspunt. Als een bedrijf een samenwerking aangaat, start ik met een analyse van de huidige situatie. Hierin onderzoek ik wat de klant voor ogen heeft en hoe de huidige website ervoor staat. Content, techniek en online autoriteit spelen daar een grote rol in. Vervolgens onderzoek ik wat er nodig is om vanaf dit punt naar de gewenste situatie te komen. Dit resulteert in een advies.”

“Het komt maar zelden voor dat alleen verbeteringen genoeg zijn. In de meeste gevallen ontkom je bijvoorbeeld niet aan nieuwe pagina’s en daar horen natuurlijk ook nieuwe teksten bij. Zo ontdekte ik dat mijn klant, een tandarts met een specialisatie in implantologie, nauwelijks werd gevonden op het zoekwoord ‘implantoloog zwolle’. Naast dat dit zoekwoord erg specifiek en lokaal is, wordt er gemiddeld 20 keer per maand op gezocht. Het is dus absoluut een relevante. Daarom hebben we de pagina geoptimaliseerd. De klant is van nauwelijks vindbaar naar de vierde positie in Google gegaan.”

“Met het advies dat ik de klant overhandig kan het bedrijf zelf aan de slag gaan. Als een organisatie te weinig tijd en/of kennis heeft, kan het er ook voor kiezen om verbetering en creatie door Reposed te laten uitvoeren. Daarnaast bied ik een incompany training aan om kennis op te doen over SEO copywriting. Deze training is opgebouwd uit modules. Bedrijven kunnen zelf kiezen welke onderwerpen ze wel of niet willen behandelen. Dat maakt de training doelgericht.”

Eerlijk, transparant en resultaatgericht

Precies op het snijvlak van zoekmachine optimalisatie en content heb ik mijn passie gevonden. In mijn werk komt dan ook alles samen: schrijftalent, kansen zien in zoektermen en verbeteren aan de hand van feiten. Resultaat speelt ook een grote rol in mijn werk: ik vind het belangrijk dat mijn werk concreet iets oplevert voor de klant. Niet dingen doen om het ‘doen’, maar echt toegevoegde waarde bieden. Eerlijkheid en transparantie zijn daarom twee belangrijke waarden binnen mijn bedrijf.

Durf eerlijk te zijn over jouw eigen geluk

Iedere dag ervaar ik zoveel dankbaarheid voor mijn keuze om ondernemer te worden. Naast dat ik ervan geniet om mooie dingen te bereiken met zowel klanten als voor Reposed zelf, heeft het me persoonlijk al zoveel gebracht. In vergelijking met mijn tijd in loondienst ben ik veel energieker, gelukkiger en komen mijn kwaliteiten beter tot hun recht. Helaas zie ik – zelfs heel dichtbij me – ook mensen die niet gelukkig zijn in hun werk. Dat is dan ook waarover ik iets wil meegeven: durf eerlijk te zijn over jouw eigen geluk, ook als de consequenties uitdagingen met zich meebrengen. Die sprong in het diepe leverde mij uiteindelijk zoveel op, daar kan geen vast contract tegenop 😉

Tot slot zegt Annemijn Kroon: ”Heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt? Dan kun je de ontwikkelingen en tips van Reposed volgen via LinkedIn en Facebook. Via mijn persoonlijke LinkedIn pagina deel ik zowel ondernemerservaringen als vakinhoudelijke tips. Heb jij voor jouw bedrijf de wens om beter gevonden te worden in zoekmachines? Ik help je graag met advies, ondersteuning en/of training.”

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden