Medewerkers vanuit de zorg: zorgproblemen aanpakken met apps, het eigen netwerk en een Epicafé

De mens moet weer centraal komen te staan in de zorg
De mens moet weer centraal komen te staan in de zorg
Foto: Eigen foto

Van een chip, sensoren in een helm en een epibutton tot een app, een digitaal platform, en het inzetten van het netwerk rondom de cliënt. Het is een diversiteit aan oplossingen voor twee concrete problemen. Maar liefst 35 mensen uit de zorg, ICT en techniek werkten er een dag lang enthousiast aan tijdens de Hackathon van het Zorgtrainingscentrum. Twee ideeën kwamen als beste uit de bus. De bedenkers gaan met het Health Innovation Park (HIP) in gesprek om te kijken hoe hun idee te realiseren is.

Intensief en soms lastig, maar bovenal leerzaam en inspirerend: zo is de Hackathon van het Zorgtrainingscentrum kort samen te vatten. “Ons doel was om in een dag creatieve oplossingen zoeken voor twee concrete (technologische) zorgvraagstukken”, zegt Jolanda van Til, projectleider bij het Zorgtrainingscentrum. “Hoe beperken we de zorginzet van thuiszorg en mantelzorgers bij een 85-jarige, dementerende vrouw met de longziekte COPD? En als tweede: hoe kom je erachter dat iemand een epilepsieaanval krijgt en hoe vind je deze persoon snel?”

Ideeën pitchen voor jury

Om snel tot nieuwe inzichten te komen, waren de deelnemers opgedeeld in zes teams die begeleiding kregen van creatief specialist Frank Los. De beide casussen zijn aangeleverd door zorgpartners van het Zorgtrainingscentrum, Viattence en de Baalderborg Groep. Aan het eind van de dag pitchten de teams hun oplossing voor een kritische jury. Die koos voor beide casussen het beste idee.

Voor de casus van de 85-jarige vrouw was dat het team dat het netwerk rond de vrouw wil inzetten en stap voor stap wil uitzoeken welke oplossingen wel en niet werken. Een digitaal platform met apps kan daarbij ondersteunen, een casemanager heeft de regie. “Jullie hebben ons heel blij gemaakt door niet vanuit de kosten, maar vanuit de cliënt te kijken, welke oplossingen waarde toevoegen voor haar”, zo luidde het juryoordeel.

Epibutton en Epicafé

Ook bij de epilepsiecase won een team dat de cliënt nadrukkelijk centraal stelde. De middelen die ze hiervoor willen inzetten zijn een app die via een epibutton gegevens registreert. “Deze epibutton kun je bijvoorbeeld verpakken in een pleister die je op het lichaam van de cliënt plakt”, zegt een van de teamleden. Wat de jury bij dit team ook aansprak, was het Epicafé: een digitale of vaste locatie waar lotgenoten elkaar kunnen ontmoeten.

Naast de eer, kreeg het winnende team twee prijzen: een diner in ‘038’, een restaurant van Deltion en een adviesgesprek met een business developer van het Health Innovation Park (HIP) om te kijken hoe het idee te realiseren is.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen