Zwolle zet de volgende stap naar invoering van zero-emissiezone in de
binnenstad. Inmiddels ligt er een verkeersbesluit voor het vaststellen van het ontheffingenbeleid en het wijzigen van de legesverordening. Daarmee wordt de volgende en belangrijke stap gezet voor de invoering van de zero-emissiezone op 1 januari 2025.
Het is de bedoeling om de historische binnenstad een zero-emissiezone te maken. Dit geldt voor het gebied binnen de stadsgrachten. Vanaf 1 januari zijn alleen bestel- en vrachtauto’s welkom die geen CO2 uitstoten, rekening houdend met een overgangsperiode van 2025-2030.
De zero-emissiezone draagt bij aan de leefkwaliteit en een aantrekkelijke binnenstad. Of je er nu woont, winkelt of onderneemt; we zijn allemaal gebaat bij een aantrekkelijke en gezonde binnenstad. Het wordt steeds drukker in onze binnenstad. Om de leefbaarheid van onze stadscentra te verbeteren, werken overheden en bedrijven samen om alle transport en logistiek in de binnenstad vanaf 2025 uitstootvrij te maken.
Gemeente Zwolle is één van de 29 gemeenten die een zero-emissiezone invoert. Een gezamenlijke inzet die in 2030 zorgt voor een CO2-reductie van 1 megaton. Voor Zwolle is de reductie ruim 500 ton CO2 per jaar waarvan 65 ton CO2 per jaar door de invoering van de zero-emissiezone.
Daarmee leveren deze steden een bijdrage aan de afspraken uit het landelijke Klimaatakkoord. Daarnaast levert de invoering van de zero-emissiezone een bijdrage aan de uitvoering van het Zwolse klimaatbeleid en de energietransitie.
Ontwerp-verkeersbesluit en ontheffingen
Voor de invoering van de zero-emissiezone is het noodzakelijk dat het college van B&W een ontwerp-verkeerbesluit vaststelt en instemt met het ontheffingenbeleid. Door dit ruim een half jaar voor invoering van de zero-emissiezone vast te stellen, krijgen ondernemers zo vroeg mogelijk duidelijkheid. En kan de gemeente Zwolle vanaf begin juli aansluiten op het landelijke Zero-emissie loket (voorheen het Centraal Loket geheten) via de website van het RDW. Hier kunnen ondernemers ontheffingen aanvragen voor deze zone.
Ondernemers en inwoners kunnen tot en met 2 augustus 2024 reageren op het ontwerp-verkeersbesluit en het ontheffingenbeleid door een zienswijze in te dienen voordat het verkeersbesluit definitief wordt vastgesteld. Het dossier met alle relevante stukken, waaronder het ontwerp-verkeersbesluit, is in te zien op
https://www.zwolle.nl/invoering-zero-emissiezone-in-2025.Het Zero-emissie loket int de leges die over het geheel kostendekkend zijn. De deelnemende gemeenten wijzigen de legesverordening met de landelijk afgesproken legestarieven. Als de legesverordening is aangepast kan aangesloten worden op het Zero-emissie loket en kunnen ondernemers een ontheffing voor Zwolle aanvragen.
De invoering van de zero-emissiezone heeft impact op veel ondernemers in en buiten de binnenstad. De gemeente is daarom vanaf het voornemen van de zero-emissiezone in gesprek met ondernemers, leveranciers en belangenvertegenwoordigers van de ondernemers en logistieke partijen.
Zwolle volgt dus de landelijke lijn, maar de gemeente vindt het ook belangrijk oog te houden voor de actuele (lokale) situatie, factoren en ontwikkelingen. Kortom, het vraagt om maatwerk. Veel is ook nog in beweging. De gemeente ziet 2025 als leerjaar en wil de komende jaren actief in gesprek blijven met de ondernemers om samen te zoeken naar oplossingen.
Na behandeling van de zienswijzen wordt het definitieve verkeersbesluit vastgesteld. Naar verwachting gebeurt dit in september van 2024. Vervolgens wordt in het najaar de inrichting van de zone gereed gemaakt..