
Het college legt de gemeenteraad het nieuwe beleidsplan Financiële Bestaanszekerheid voor. Daarmee zorgt de gemeente ervoor dat meer inwoners met elkaar of met partners in de stad in gesprek gaan over geldzaken, nog vóórdat geldzaken tot geldzorgen uitgroeien. Inwoners weten welk ondersteuningsaanbod voor hen beschikbaar is als ze (financiële) problemen hebben en krijgen de ondersteuning waar ze recht op hebben. Meer inwoners zijn (al dan niet met hulp) in staat om zelf grip te houden op hun financiën.
Wethouder Michiel van Willigen: “Door in te zetten op preventie, tijdige ondersteuning en samenwerking met partners in de stad, vergroten we de kans dat meer Zwollenaren kunnen voorzien in hun basisbehoeften, mee kunnen doen in de samenleving en geen problematische schulden ontwikkelen.”
Zwolle kiest bewust voor een integrale benadering: met inwoners die niet rond kunnen komen, voeren wij en onze partners het gesprek over schulden, maar ook over zekerheid van een inkomen en financieel redzaam zijn. Er wordt dus breder gekeken dan naar schulden alleen. Het beleid richt zich op inwoners die moeite hebben om rond te komen, met als doel hen een positief beeld van de toekomst en balans en stevigheid in hun leven te bieden.
De gemeente zet (extra) in op:
In de afgelopen jaren is al veel bereikt: inkomensregelingen zijn vereenvoudigd en beter vindbaar, vroegsignalering is versterkt (daarmee voorkomen we dat betalingsachterstanden van vaste lasten zoals huur, energie, water en zorg uitgroeien tot problematische schulden). En er is meer aandacht gekomen voor jongeren met geldzorgen. Het nieuwe beleidsplan volgt het beleidsplan Schulddienstverlening 2021–2025 op.
Het beleidsplan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met inwoners, maatschappelijke partners en professionals uit de praktijk. Via bijeenkomsten en gesprekken met inwoners en professionals is waardevolle input opgehaald. Deze samenwerking heeft geleid tot een ambitieus, maar realistisch en mensgericht plan. Ook test de gemeente aanpassingen in de dienstverlening met inwoners en wordt deze feedback verwerkt.