Het plan Stationsplein-Noord en ondergrondse fietsenstalling

24 okt 2018, 7:17 Gemeente
schermafdruk 2018 10 24 070840
Gemeente Zwolle
Na het verplaatsen van de stads- en streekbussen naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station, komt aan de noordzijde ruimte vrij om van het Stationsplein een aangenaam gebied te maken om door te lopen en te verblijven.

De rotonde op de kop van de Stationsweg wordt vervangen door een andere inrichting waardoor het monumentale stationsgebouw beter tot zijn recht komt. De indeling van het Stationsplein vormt een eenheid en sluit aan bij de bebouwing op de 19e eeuwse Stationsbuurt. Het Stationsplein wordt primair ingericht voor fietsers en voetgangers, maar blijft ook toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer.

Ondergrondse fietsenstalling

Zwolle zet in op meer parkeerruimte voor fietsen bij het station. Met financiële bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Overijssel laat de gemeente vanaf het voorjaar van 2019 tot medio 2020 door Boskalis Nederland een ondergrondse fietsenstalling voor 5.475 fietsen onder het Stationsplein bouwen en de openbare ruimte op het Stationsplein en de Stationsweg herinrichten. De grootte van de ondergrondse fietsenstalling is te vergelijken met het oppervlak van een voetbalveld.

Stationsplein en Stationsweg

Via het plein, ontworpen door Maxwan, kunnen reizigers straks snel en veilig van en naar het station komen. De ruime opzet, korte routes en logische splitsing tussen voetgangers, fietsers en auto’s zorgen voor een optimale doorstroom van het verkeer. Het plein krijgt een volledig nieuwe inrichting: een spiegelvijver met daklicht, groenvakken met bomen en zitranden en sfeervolle verlichting transformeren deze entree tot de stad in een aangename plek om te verblijven. De drie ingangen naar de fietsenstalling gaan op in het ontwerp van het plein en zorgen zo voor een naadloze verbinding tussen de buitenruimte en de kelder.

Energiezuinig

Kraaijvanger ontwierp de fietsenstalling als een stedelijk souterrain waarbij een ruime opzet, overzicht en overvloedig licht zorgen voor optimale functionaliteit, comfort en veiligheid. Daglicht en natuurlijke groenvlakken met beplanting reiken tot diep in het souterrain. Aanwezige lamp-armaturen gaan pas branden wanneer het buiten te donker is. Dat bespaart een aanzienlijke hoeveelheid energie. Het ontwerp is zo slim opgezet dat er geen doodlopende gangen of obstakels zijn. Ook zijn de kolommen zo gepositioneerd dat er geen donkere nissen ontstaan.

Toegankelijk

De nieuwe ondergrondse fietsenstalling krijgt twee grote in- en uitgangen aan het Stationsplein. De fietsen worden ondergronds op één verdieping gestald in dubbellaagse fietsenrekken. Vanuit deze fietsenstalling kunnen reizigers met een overdekte roltrap naar het station. De huidige ondergrondse fietsenstalling aan de noordzijde van het station blijft vooralsnog in tact. Ook de fietsenstalling onder het Lübeckplein aan de zuidzijde van het station blijft bestaan.

Planning

De herinrichting van Stationsplein-Noord en de bouw van de ondergrondse fietsenstalling start in het voorjaar van 2019 nadat het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station in gebruik wordt genomen. De bouw van de ondergrondse fietsenstalling en de herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg worden medio 2020 afgerond. De samenwerkende partijen doen er alles aan om het noordelijke stationsgebied tijdens de werkzaamheden goed bereikbaar te houden.