De vergunning is aangevraagd voor Weezenlanden-Noord. De hub wordt gebouwd omdat de parkeerbehoefte groot is geworden door de bouw van 600 woningen in het gebied. Ook komt er parkeerruimte voor bezoekers van het stadcentrum. De eerste stap in de voorbereidingen is de aanvraag van een vergunning voor het verplaatsen en kappen van bomen.
De mobiliteitshub komt onder de Luttenbergstraat en de voorzijde van het Provinciehuis en biedt ruimte aan zo'n 500 parkeerplaatsen. Hier parkeren bewoners en bezoekers straks hun auto ondergronds, maar het wordt meer dan een parkeergarage. Mensen kunnen hier na het parkeren verder met een (huur)fiets/scooter of het openbaar vervoer. Ook komen er handige voorzieningen, zoals pakketkluizen, openbare toiletten en mogelijk een kleine supermarkt en flexibele werkplekken. Doordat mensen onder de grond parkeren, komt er boven de grond meer ruimte voor bomen en planten, fietsers en voetgangers. De nieuwe hub is klaar rond 2030 en biedt dan ook voor de langere termijn voldoende ruimte voor parkeren.
"Zwolle groeit en wil een aantrekkelijke stad blijven om te wonen, werken en verblijven. De mobiliteitshub speelt hierin een cruciale rol," zegt wethouder Gerdien Rots. "Met deze hub zorgen we ervoor dat de binnenstad ook in de toekomst goed bereikbaar en leefbaar blijft."
Bomen
Voor de bouwwerkzaamheden van de mobiliteitshub moeten 49 bomen plaatsmaken. Daarvoor heeft de gemeente een kapvergunning aangevraagd. Niet alle bomen worden gekapt.
Voor zover mogelijk krijgen de bomen een andere plek in de stad. Niet alle bomen zijn daarvoor geschikt of vitaal genoeg. Een boom moet een goede kans maken om op de nieuwe plek te kunnen leven en dat geldt niet voor alle bomen. Ook vraagt dit een grondige voorbereiding, om ervoor te zorgen dat de bomen de verhuizing goed doorstaan: onder meer het voorbereiden van de wortelkluit, het beschermen van de wortels met voedingsstoffen en het plaatsen van een watergeefrand. Dit duurt 12 tot 24 maanden. In 2027 zijn de bomen klaar voor verplaatsing. Zo’n verplaatsing is een grote operatie; de boom wordt uitgegraven, op een vrachtwagen gelegd en heel voorzichtig vervoerd naar de nieuwe plek, waar een groot gat is gegraven en voorbereid. Dat kan niet overal; in een stad liggen overal kabels en leidingen in de grond, dus niet elke kale plek is geschikt om een volwassen boom neer te zetten.
Méér groen
De gemeente heeft erop ingezet om zoveel mogelijk bomen te verplaatsen, maar moet ook realistisch zijn. Er komen 11 bomen in aanmerking voor verplaatsing. Bomen die niet in aanmerking komen voor verplaatsing, worden in het najaar van 2025 gekapt. Na de bouw van de mobiliteitshub worden zoveel mogelijk nieuwe bomen geplant.
Wethouder Anja Roelfs: “Het lijkt misschien vreemd dat we bomen gaan kappen of verplaatsen om de stad groener te maken, maar deze stap is nodig om uiteindelijk ruimte te maken voor méér groen, als de mobiliteitshub klaar is. Op de korte termijn moeten er bomen wijken, maar op de lange termijn levert het juist meer, divers groen op. Dat is ook de ambitie: bij nieuwe ontwikkelingen voegen we groen toe om het Stadshart groener, leefbaarder en aantrekkelijker te maken.”
Meer informatie over de ontwikkelingen in Weezenlanden-Noord