Thorbecke-leerlingen gaan op verkenning verschil en gelijkheid in school en in Zwolle

06 okt , 10:48 Algemeen
Schermafbeelding 2025-10-06 110116
AI-generated | Canva

Van brugklas tot examenklas duiken alle 1800 leerlingen van de Thorbecke Scholengemeenschap MHA in oktober in het thema gelijkheid. Tijdens de jaarlijkse Thorbecke Week van de Democratie ontmoeten zij ‘de ander’, soms letterlijk naast hen in de klas, soms elders in Zwolle. Het doel: verschillen verkennen en waarderen.

In aanloop naar de week spelen leerlingen het Burgerschapsspel Gelijkheid, ontwikkeld door Thorbecke-docent Devnet Land en oud-stagiair Tom Dijkslag. Zo kruipen ze alvast in de huid van fictieve leeftijdsgenoten en ervaren ze hoe afkomst, uiterlijk, thuissituatie, schoolniveau, gezondheid en gender kansen beïnvloeden. Vanuit het spel volgen lessen en ontmoetingen dichtbij huis. Brugklassers koken bij elkaar thuis om elkaars achtergrond beter te leren kennen. Vierdeklassers gaan in gesprek met islamitische jongeren in de plaatselijke moskee of ontmoeten leerlingen van de christelijke scholengemeenschap Greijdanus voor een levensbeschouwelijk gesprek. Andere leerlingen onderzoeken hoe kleding en identiteit samenhangen door te sparren met studenten van het Cibap. Steeds staat ontmoeting en dialoog centraal: niet over, maar mét de ander.

Gelijkheid vraagt om nieuwsgierigheid

Op maandagavond 13 oktober organiseert de Ouderraad een speciale ouderavond over verschil en gelijkheid. Ouders spelen zelf het Burgerschapsspel en luisteren daarna naar Amin Asad, Docent van het Jaar (Hogeschool Utrecht), over verbinding in een diverse samenleving. “Verschil is er, en dat mag schuren,” zegt directeur Hiske Kromdijk. “Maar juist als leerlingen én ouders de ontmoeting aangaan en nieuwsgierig blijven, ontstaat ruimte voor begrip. Dat past bij waar Thorbecke voor wil staan: democratisch burgerschap in praktijk.”