Na tien jaar hard werken komt het einde in zicht en is Zwolle hét spoorknooppunt voor Noord-Nederland

Nieuwe sporen bij Zwolle voor het noorden van het land
Nieuwe sporen bij Zwolle voor het noorden van het land
Foto: ProRail

Het is nog even doorbijten, maar over drie weken is de spooruitbreiding Herfte en station Zwolle klaar voor de toekomst Dan is het de onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad.

Het treinverkeer rond Zwolle groeit. En om die groei op te kunnen vangen werd er veel veranderd, vergroot en vernieuwd. Maar liefst tien jaar is er gebouwd en de werkzaamheden van 5 tot en met 23 juli zijn het sluitstuk van de modernisering van knooppunt Zwolle en wordt een belangrijke stap gemaakt in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.

ProRail bouwt aan meer reismogelijkheden, kortere reistijden, betere overstappen, meer treinen en een grotere betrouwbaarheid in het Noorden van het land en naar de Randstad. Al dat treinverkeer gaat via station Zwolle Er zijn circa twintig spoorprojecten met een totale investering van 1 miljard euro. Van spooruitbreiding, nieuwe stations tot ongelijkvloerse kruisingen en opstelterreinen. Ze dragen allemaal bij aan een betere bereikbaarheid van het noorden.ProRail voert Spoorplan Noord-Nederland uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en samen met vervoerders NS en Arriva.

Spoorverdubbeling en een dive-under

De tunnel onder station Zwolle was al flink verbreed, en ook de sporen aan beide kanten van het station en het opstelterrein vlak bij het station waren al onder handen genomen. In de laatste stap worden het aantal sporen tussen Zwolle en de spoorplitsing bij Herfte verdubbeld van twee naar vier. Bij de spoorsplitsing bouwde ProRail een zogenoemde dive-under waardoor het ene spoor onder het andere door gaat, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Zo krijgen de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Op station Zwolle verbreden we het perron bij spoor 15 en 16. De werkzaamheden voor deze spooruitbreiding startten in april 2019 en zijn dus deze zomer klaar.

Extra werk op traject Zwolle – Herfte

Om plaats te maken voor de twee extra sporen, moesten ook tussenliggende viaducten over weg en water worden aangepast. Zo verdubbelden de spoorviaducten Hortensiastraat, Marsweg en Ceintuurbaan. De stalen spoorbrug Nieuwe Wetering en Zalnese Wetering verving ProRail door betonnen opvolgers die minder geluidshinder geven.Ook werkte ProRail onder meer aan verschillende overwegen op het traject en een weg over de nieuwe dive-under. En bijna twee jaar geleden verplaatste men al het gebouw van de Kynologenclub Zwolle om ruimte te maken voor de extra sporen. Bij de Deventerstraatweg zijn twee nieuwe stukken spoor aangelegd om treinen te kunnen parkeren.

Spoorbrug Overijsselse Vecht verstevigd

Wanneer we een langere periode aan het werk zijn, proberen we zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren. Ook op de trajecten rondom Zwolle wordt daarom gewerkt aan sporen, overwegen en perrons. In de slipstream van deze operatie kunnen ook schippers hinder ondervinden van de werkzaamheden, want tussen 21 juni en 27 juli wordt de bodem rondom de pijlers van de spoorbrug Overijsselse Vecht in Zwolle verstevigd.

Minder of geen treinen

Tussen maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli worden de sporen in en over de dive-under aangesloten. Er rijden in die periode geen of minder treinen in en om Zwolle. Van 5 tot en met 8 juli is er geen treinverkeer mogelijk tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen en Kampen Zuid. Van 9 tot en met 19 juli is al het treinverkeer bij Zwolle gestremd. Vanaf dinsdag 20 juli rijden de treinen richting Meppel weer. Vanaf zaterdag 24 juli kunnen de treinen ook weer richting Emmen en vieren we het einde van de spooruitbreiding Zwolle-Herfte.

Bron: ProRail

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen