Nieuwe bushalte Burgemeester van Roijensingel maakt het voor fietser ‘bloedlink’

Fietser staan te wachten om over te kunnen steken
Fietser staan te wachten om over te kunnen steken
Foto: Fietsersbond Zwolle

Bloedlink, suicide driving, zeer onveilig. Het zijn enkele typeringen die voorbij komen over de nieuwe verkeerssituatie in de Burgemeester van Roijensingel en Nieuwe Havenbrug. Met name fietsers die vanaf de Willemsvaart komen en de stad in willen is het een crime. Dit wordt veroorzaakt door de nieuwe bushalte en vernieuwde verkeerssituatie.

Wie tot enige tijd geleden op de fiets vanaf de Willemsvaart linksaf wilde slaan naar de Nieuwe Havenbrug keek over de schouder en stak over naar de voorsorteerstrook en sloeg linksaf. Het voordeel was dat ‘door de bocht’ gekeken kon worden naar tegenliggers. Door de nieuwe situatie kan dit niet meer. Fietsers worden langs de bushalte geleid en moeten rechts van de weg op het fietspad blijven wachten tot het achteropkomende verkeer de oversteek mogelijk maakt. Daar komt bij dat fietsers ook niet meer tegen tegenliggende verkeer kunnen zien vanwege een ‘blinde bocht’. Niemand lijkt met de nieuwe indeling van de weg gelukkig te zijn, zeker fietsers niet.

Reacties niet mild

De reacties op de nieuwe situatie zijn dan ook -op zijn zachtst gezegd- niet mild. ”Hier word je als fietser niet gelukkig van”, is nog een milde reactie. Anderen spreken over ‘bloedlink’ en ‘suicide driving’ en dat de verkeersdeskundige die dit heeft bedacht nog nooit op een fiets heeft gezeten. Ook de Zwolse afdeling van de fietsersbond, die dit item aanzwengelde, is niet gelukkig met de nieuwe situatie. Edwin Koster zegt: ”Op dit punt is vanwege de herinrichting de ruimte voor fietsers beperkt. Het veiligheidsgevoel van fietsers neemt af vanwege het beperkte zicht op autoverkeer komende vanaf de Willemskade. Het is onze waarneming dat de snelheid van auto’s op dit punt weer toeneemt/hoog is. De weg is bochtig , waardoor auto’s ook regelmatig deels over de fietsstrook gaan. In combinatie met de toenemende geruisloosheid (e-voertuigen) van het autoverkeer neemt dat veiligheidsgevoel verder af.”

Verlagen snelheid

De Fietsersbond pleit voor snelheidsverlaging op de Burgemeester van Roijensingel naar dertig kilometer per uur: ”Door een verlaging van de snelheid zal het voor fietsers komende vanaf de Emmawijk met bestemming binnenstad eenvoudiger zijn om het verplichte fietspad volgen. Hierdoor moeten fietsers in de nieuwe situatie achter de bushalte langs om daarna te proberen voorsorteren via de rijbaan. Terwijl autoverkeer juist gaat versnellen bij het passeren van de bushalte. Vanwege de lockdown en het winterseizoen is de hoeveelheid verkeer nu nog beperkt. Echter deze situatie is, zeker ten aanzien van het weer, tijdelijk. De hoeveelheid fietsers zal nog toenemen, waarmee het conflict tussen linksaf en rechtdoor toeneemt. Dit zijn de redenen voor het bezwaar van de Fietsersbond tegen het genomen verkeersbesluit.”

 

fietser burgemeester van Roijnsingel
Het zicht van de fietser naar achteren

Het zicht van de fietser naar voren met een ‘blinde bocht’

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen