Fietsdieven krijgen vrij spel

Het belangrijkste om fietsdiefstal tegen te gaan is zorgen voor een goed slot
Het belangrijkste om fietsdiefstal tegen te gaan is zorgen voor een goed slot
Foto: Pixabay

De Politie stelt geen capaciteit meer beschikbaar voor een landelijke gezamenlijke aanpak van fietsdiefstal. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is dit besluit onbegrijpelijk.

Fietsdiefstal is de meest voorkomende diefstal in Nederland. Jaarlijks wordt naar schatting 5 procent van alle Nederlanders hierdoor getroffen. Dit kost onze samenleving circa 600 miljoen euro per jaar. Van Eijck benadrukt het belang om de publiek-private samenwerking met de Nationale Politie in stand te houden en roept het kabinet op om in te grijpen.

Maatschappelijk probleem

Fietsdiefstal is een groot maatschappelijk probleem. Ieder jaar worden zo minimaal 550.000 fietsen gestolen, voor een totale waarde van circa 600 miljoen euro. Dat zijn er circa 1.500 per dag. We zien onder meer dat Oost Europese bendes in Nederland actief zijn en het gemunt hebben op e-bikes en dure racefietsen. Die verdwijnen in grote aantallen de grens over naar Oost Europa.

Fietsendiefstallen

Bedrijfsleven, overheid, branchepartijen en kennisinstellingen werken daarom nauw samen binnen SAFE (Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal) om het aantal fietsdiefstallen terug te dringen. Met succes. Mede dankzij deze gezamenlijke aanpak in samenwerking met de Nationale Politie, is het aantal fietsdiefstallen in 10 jaar teruggedrongen van naar schatting 850.000 fietsen, naar circa 550.000 fietsen per jaar.

De politie heeft nu besloten om geen prioriteit meer te geven aan fietsdiefstal. Van Eijck “Hierdoor dreigt nu ruim tien jaar ervaring en een geweldig netwerk verloren te gaan. Een onbegrijpelijk besluit, dat grote impact heeft op de maatschappij.” Bovendien vreest Van Eijck dat hierdoor ook de regionale eenheden hun prioriteiten gaan verleggen en de toch al lage aangiftebereidheid van 25% nog verder afneemt.

Impact

“Fietsen is van groot belang voor onze samenleving”, stelt Van Eijck. “Niet alleen is het een belangrijk wapen in de strijd tegen files, uitstoot van CO2 en uitstoot van schadelijke stoffen, het is bovenal gezond, ontspant en brengt mensen veel plezier. Dat plezier vergaat snel op moment dat je net een prachtige dure e-bike hebt aangeschaft en deze dan wordt gestolen. De bijkomende emotionele schade wordt vaak onderschat, maar is van grote invloed op de bereidheid om weer in een nieuwe fiets te investeren.” Ook verzekeraars zijn genoodzaakt hun premies steeds verder te verhogen. Inmiddels betaal je voor een e-bike met een waarde van 2.000 euro al gauw 10 tot 15 euro per maand aan premie.

Walhalla voor fietsdieven

“Als we niet ingrijpen, wordt Nederland een walhalla voor fietsdieven”, stelt Van Eijck. De gemiddelde waarde van een nieuwe fiets is dankzij de populariteit van de e-bike afgelopen jaren flink opgelopen naar boven de 1.000 euro per fiets. Met de komst van de leasefietsregeling voor de zakelijke markt begin dit jaar verwacht Van Eijck dat de verkoop van onder meer e-bikes nog verder zal stijgen en Nederland nog interessanter wordt voor de georganiseerde fietsdiefstal. Het belang van een gezamenlijke aanpak wordt alleen maar groter.

Beveiliging

Om de kans op diefstal te verkleinen adviseert Van Eijck om altijd te kiezen voor een ART gecertificeerd slot. Deze zijn te herkennen aan de sterrenclassificatie en worden door verzekeraars verplicht gesteld op moment dat de fiets wordt verzekerd. “Gebruik daarnaast het liefst altijd twee sloten en zet de fiets in het zicht ergens aan vast.” Tot slot worden nieuwe fietsen steeds vaker uitgerust met een track and trace systeem dat het makkelijker maakt om de fiets na diefstal op te sporen. Dit systeem is niet te verwijderen zonder de fiets ernstig te beschadigen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen