Station Stadshagen gaat morgen open

Station Stadshagen gaat morgen open. De treinen op de Kamperlijn kunnen definitief niet harder rijden dan 100 km per uur. De instabiele ondergrond belemmert een snelheid van 140 km per uur. Maar met enkele ingrepen is het toch mogelijk om het station te gebruiken.

Met de opening van het station komt een einde aan een lange, geldverslindende, soap. Met name omdat was ‘vergeten’  een bodemonderzoek te doen bij de ‘upgrade’ van het Kamperlijntje. Deze upgrade kostte 30 miljoen euro voor 13 kilometer spoorlijn en werd eind 2017 opgeleverd. De lijn werd uitvoerig getest of het mogelijk zou zijn om 140 kilometer per uur te rijden. Vanwege de slappe ondergrond bleek dit niet mogelijk vanwege de ’te slappe’ ondergrond. De provincie had er als opdrachtgever niet om gevraagd en ook ProRail of BAM trokken niet aan de bel dat werd afgeweken van de gebruikelijke routine om eerst een bodemonderzoek uit te voeren.

Noodgedwongen moest slechts honderd kilometer per uur gereden worden omdat bij een hogere snelheid de elektriiteitspalen gingen wiebelen en kon station Stadshagen niet in de dienstregeling worden opgenomen. Dit tot grote ergernis van Zwolle en vervoerder Keolis.  ProRail onderzocht vorig jaar 42 verschillende oplossingsmogelijkheden. Daarbij werden haalbaarheid, betaalbaarheid en tijd tegen elkaar afgewogen: Een ongebruikt gloednieuw station was geen optie, maar verstevigen van de bodem bleek onbetaalbaar. Afbreken en opnieuw opbouwen van de lijn zou de enige effectieve methode zijn om alsnog 140 km te kunnen halen. De kosten  werden geraamd op tussen de 35 en 100 miljoen euro, minimaal het dubbele van de aanvankelijke investering van 30 miljoen euro.

Lange tijd was er ruzie tussen gemeente Zwolle, Provincie Overijssel en ProRail over de ontstane situatie en uiteindelijk werd gekozen voor de meest pragmatische en betaalbare oplossing: korter te stoppen op station Zwolle Stadshagen en de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen aan te passen. ProRail verstevigde daarnaast de bovenleidingsmasten bij IJsselmuiden en zorgde voor extra energievoorzieningen zodat de treinen sneller kunnen optrekken. Daarnaast zijn de seinen, borden en beveiliging bijgesteld. Alle maatregelen zijn afgelopen zomer opnieuw getest en werkbaar gebleken. Ruim twee jaar later dan gepland stoppen de treinen vanaf zondag dan eindelijk ook in Stadshagen.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen