Studenten van het Windesheim willen bereiken dat middelbare scholieren bewuster worden van gedrag op sociale media

Communicatistudenten van Windesheim starten een campagne over socalbesitas
Communicatistudenten van Windesheim starten een campagne over socalbesitas
Foto: Windesheim

Met de campagne ‘online meets offline’ en de vraag ‘Hoe was het online?’ willen de studenten van Windesheim bereiken dat middelbare scholieren bewuster worden van hun gedrag op sociale media. Op donderdag 16 mei 2019 verzorgt CommunicaTIEN, een groep communicatiestudenten, een voorlichting op Meander College (Zwolle) over ‘socialbesitas’.

CommunicaTIEN wil dat de leerlingen van het Meander College met elkaar en hun ouders het gesprek aangaan door de vraag ‘’Hoe was het online?’’ te stellen. Hierdoor kunnen ze praten over de vraag wat ze die dag gezien hebben online en wat zij daar leuk of minder leuk aan vonden. De naam van de campagne  ‘online meets offline’ gaat over de online wereld die de offline wereld kruist zodra de leerlingen het gesprek aangaan.

Campagnedag

De dag begint met het welkomheten van de leerlingen. Tijdens de uitvoering van de campagne worden er vragen gesteld aan de leerlingen van het Meander College waarom zij berichten delen/liken op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. In de kantine staat de hele dag een stand waar alle vragen van de leerlingen en docenten worden beantwoord. Daarnaast wordt er een grote win-actie uitgezet, waarbij de winnaar een mooie prijs kan ontvangen.

Socialbesitas

Socialbesitas is de nieuwste kwaal van deze tijd. Jongeren die eraan lijden kunnen niet meer zonder hun telefoon. Bang om ook maar iets te missen. De druk om sociaal te zijn en te reageren op alle berichten is constant aanwezig. Hierbij horen ook termen als FOMO (fear of missing out) en SMS (social media stress). Overmatig gebruik van sociale media kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de concentratie, de taalontwikkeling en de lichamelijke ontwikkeling van jongeren.

CommunicaTIEN

CommunicaTIEN zijn tien communicatiestudenten die in opdracht van Windesheim Zwolle de crossmediale campagne hebben opgezet. CommunicaTIEN is zelf ook te volgen op Facebook en Instagram (@communicatien).

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen