Teamchef Verkeer Hans Bijkerk: ”Afleiding speelt een steeds grotere rol in het verkeer”

Teamchef Hans Bijkerk
Teamchef Hans Bijkerk
Foto: Rov Oost-Nederland

Hans Bijkerk, teamchef Verkeer bij de Politie in Oost-Nederland zegt: “Een bekeuring uitdelen is nooit ons doel, wij willen de verkeersveiligheid vergroten, daar werken we aan.” Samen met zijn team van 150 mensen zet hij zich iedere dag in voor de verkeersveiligheid. Wat komen ze allemaal tegen op de weg? En is de aard van de overtredingen veranderd de afgelopen jaren?

Hans Bijkerk: “Je ziet dat het aantal ongevallen waarbij afleiding een rol speelt, toeneemt. We moeten er echt naartoe dat we het niet meer normaal vinden om je telefoon te gebruiken als je aan het verkeer deelneemt. Dat vraagt om een gedragsverandering en een lange adem. Maar het kan wel!”

Mentaliteitsverandering

Als positief voorbeeld van een gedragsverandering noemt Hans Bikerk het gebruik van de autogordel. “We constateren nog maar heel weinig overtredingen op dit gebied. We vinden het normaal om je gordel om te doen in de auto. Maar toen die regel net werd ingevoerd, was dat wel anders. Ook op het gebied van rijden onder invloed zien we een mentaliteitsverandering. Er zijn nog steeds mensen die met drank op achter het stuur stappen en er gebeuren nog steeds veel ongevallen. Maar je merkt wel dat de publieke opinie is omgeslagen. Vroeger vond het merendeel van de mensen dat het best moest kunnen, een paar biertjes drinken op een verjaardag en dan met de auto weer naar huis. Die instelling is veranderd. Rijden met drank op wordt niet meer geaccepteerd. Die kant moet het ook op met de mobiele telefoon en het verkeer. De MONO campagne is een goed begin.”

Handheld bellen

De politie en het ROV Oost-Nederland hebben verschillende taken, maar trekken vaak samen op en vullen elkaar goed aan. Hans Bijkerk: “De politie is met name bezig met controleren en handhaven. Het ROV zit juist aan de voorkant van het proces en houdt zich bezig met informeren, campagnes, gedragsbeïnvloeding en educatie. We denken met elkaar mee, delen onze ervaringen bijvoorbeeld over wat we zoal tegenkomen op de weg, en adviseren elkaar. Een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen ROV en politie vind ik de busactie. Vanuit een touringcar controleren we met name vrachtwagenchauffeurs op hun gedrag. Tijdens de laatste actie hebben we 500 bekeuringen uitgedeeld en 5 rijbewijzen ingevorderd. Van die 500 overtredingen waren er maar liefst 330 die te maken hadden met de telefoon tijdens het rijden. Bellen in de auto zorgt voor veel afleiding.”

Meer drugsdelicten

De politie kan steeds gerichter controleren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van elektronisch handhaven. Hans Bijkerk: “Dat betekent dat je onderweg gefotografeerd kunt worden. Wanneer de politie op de foto constateert dat je bijvoorbeeld de telefoon in de hand hebt, krijg je daarvoor een boete. Daarnaast zien we een hele grote stijging van het aantal mensen dat met drugs op aan het verkeer deelneemt. Vroeger hadden we niet de middelen om dat te controleren. Nu hebben we die wel en zetten we ze ook in. Daardoor zien we een enorme toename van dit soort overtredingen. Dat is een groeiend probleem. Ik wil graag samen met onze partners zoals het ROV Oost-Nederland kijken hoe we dit op kunnen lossen.”

Fietsongelukken

“Wat mij persoonlijk veel zorgen baart, zijn de fietsongelukken. Sinds de komst van de elektrische fiets is er een enorme toename van ongelukken met ernstig letsel, waar soms ook andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn. Als politie hebben we niet veel instrumenten om hier iets aan te doen. Er is niet zoiets als een maximumsnelheid op de fiets, waar we op kunnen handhaven. Het zou heel goed zijn als er meer educatie en voorlichting komt. Als je bij de aanschaf van een elektrische fiets ook gelijk een instructie of fietsles krijgt, scheelt dat waarschijnlijk veel ongevallen. Ook moet het normaal worden in Nederland om een fietshelm te dragen. Dat voorkomt ontzettend veel ernstig letsel.”

Verkeersveiligheid op de politieke agenda

Hans constateert dat er zowel bij de politiek als bij de politie meer aandacht is voor verkeersveiligheid. Het heeft een hogere prioriteit. “Een goede zaak. Maar er mag altijd meer aandacht voor komen natuurlijk. Hoe je dat doet? Door als politie meer te handhaven, zowel opvallend als onopvallend, en door als partners meer te communiceren en meer educatie aan te bieden. Dan blijft het onderwerp op de agenda staan.”

(Bron: www.rovoostnederland.nl)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen