Het Kamperlijntje stopt in december 2019 op station Stadshagen, mogelijk al eerder

Ans Rietstra, directeur Projecten bij Prorail
Ans Rietstra, directeur Projecten bij Prorail
Foto: RTVOost

Als het goed is kunnen Stadshagenaren op het Kamperlijntje in december 2019 instappen op het eigen station. Station Stadshagen is tegen die tijd zeker geopend, mogelijk eerder. Dat zeggen Ans Rietstra van Prorail en Emile Boersma, Keolis. Dat werd vanmorgen bekendgemaakt.

Het duurt dus nog maximaal een jaar voordat de treinen stoppen. ”Dat is een zekerheidje” zeggen de de beiden stellig en mogelijk kan het al eerder. Dat hangt nog af van de duur van een aantal onderzoeken en .de toetsing van de Inspectie leefomgeving en transport.

Goed nieuws

”Het is goed nieuws”, jubelt Overijssels gedeputeerde Bert Boerman. ”De uitkomsten zijn positief en we zien mogelijkheden om een veilige halfuursdienst te realiseren met honderd kilometer per uur en stoppen op station Stadshagen.” Het wordt echter wel een kwestie van secondenwinst, mogelijk een halve minuut. Maar dat moet voldoende zijn om de trein te laten stoppen op station Stadshagen.

Risico’s

Volgens Ans Rietstra gaat er ook worden geïnvesteerd in de energieverbetering om treinen sneller op te kunnen laten trekken. De maatregelen die mogelijk genomen gaan worden moeten een deugdelijke dienst realiseren tussen Kampen en Zwolle. Een ding is zeker: er kan geen 140 kilometer per uur worden gereden. Rietstra is tevreden over de goede onderzoeksresultaten en het Kamperlijntje presteert goed en rijdt in 98 tot 100 procent van de ritten op tijd. Ze bestrijdt dat er niet is gelet op de stabiliteit van de ondergrond. Daar is zeker naar gekeken en gebleken is dat het een klein risico zou zijn. ”We zijn pas achteraf verrast hierdoor.”

Secondenwinst

Emile Broersma, directeur operations Keolis, is blij dat men uit de impasse is gekomen. ”We hadden graag 140 kilometer per uur willen rijden, maar daarvan is nu afscheid genomen. We zijn positief verrast over de betrouwbaarheid van de dienstregeling. We gaan nu een dienstregeling ontwerpen die veilig en haalbaar is. Met de secondenwinst die we kunnen halen zijn we heel blij.”

Kosten

Bert Boerman wil niet inhoudelijk ingaan op de kosten die gemoeid zijn met de plannen. ”Het is in ieder geval minder dan de acht ton die het zou gaan kosten met twee machinisten op een trein. De kosten bedragen ergens tussen de 2.5 en vier miljoen euro en dat kan over een langjarig traject worden uitgesmeerd. Dat station Stadshagen pas over een jaar open kan heeft met een aantal zaken te maken. Er moeten nog werkzaamheden worden gedaan en dat kan alleen als de treinen stil staan en ook moet er nog worden getest. De stabiliteit van de ondergrond daarover maken Prorail en Keolis zich geen zorgen.

Leerschool

Ans Rietstra: ”Prorail is een lerende organisatie. Iedere onderneming trekt lessen uit wat er is gebeurd. Voor ons was dit een harde en dure leerschool.

 

 

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen