ProRail: het wordt nog drukker op het spoor

Het wordt drukker op het spoor
Het wordt drukker op het spoor
Foto: ProRail

Het wordt steeds voller op het Nederlandse spoor. Treinen rijden steeds meer en sneller om de verwachte groei van het aantal treinreizigers in de toekomst aan te kunnen. Dat zegt ProRail over de nieuwe dienstregeling in 2019.

Ieder jaar is voor ProRail een grote uitdaging om de dienstregeling voor alle vervoerders en reizigers nog verder te optimaliseren. Voor 2019 zijn er een aantal nieuwe ontwikkelingen, Naar verwachting zullen er in 2019 meer dan 2.2 miljoen reizigerstreinen rijden. Bij elkaar rijden die naar verwachting een recordaantal van ruim 165 miljoen treinkilometers. In 2004 waren dit er ‘nog maar’ 129 miljoen. Op dit moment staan er acht procent meer goederentreinen ingepland in 2019 ten opzichte van 2018. Voordeel is wel dat er iets minder werkzaamheden gepland in 2019 ten opzichte van 2018.

Hogesnelheidslijn

ProRail krijgt wel een extra rijmogelijkheid op de hogesnelheidslijn. De intercity-direct van de Nederlandse Spoorwegen kan hier gebruik van maken. Daardoor ontstaat er meer ruimte op het reguliere spoor. Dat is voordelig voor het ‘normale’ treinverkeer. Ook zal de ICE naar Duitsland zal binnen Nederland sneller kunnen rijden.

Opstelcapaciteit

Waar meer treinen rijden is ook meer behoefte aan opstelplaatsen. Dit zijn parkeerplaatsen voor de treinen die niet worden gebruikt, of waar ze onderhouden kunnen worden. Op meerdere knelpunten in Nederland is een tekort aan opstelcapaciteit. Hier moet snel aan gewerkt worden. Om de opstelcapaciteit nu zo efficiënt mogelijk te gebruiken, zal het opstellen van een trein nu als dienst worden aangeboden. Hierdoor houdt ProRail beter zicht op de capaciteitsverdeling van de opstelplekken.

Grenzen van het systeem

ProRail loopt tegen de grenzen aan van het spoorsysteem in Nederland. De meer dan 7.300 kilometer aan spoor is nagenoeg vol en spoor bijleggen heeft weinig zin, volgens ProRail: ”Daar is ook simpelweg nauwelijks ruimte voor. Daarom is een continue innovatieslag noodzakelijk om ruimte te creëren op de bestaande spoorkilometers. Hierdoor kunnen er in de toekomst tóch meer en snellere treinen rijden.”

Innovaties

ProRail werkt continu aan innovaties om het spoor klaar te stomen voor de toekomst. Om ruimte op het bestaande spoor te creëren zijn onder andere de volgende innovaties in ontwikkeling:

Zoals met ‘Time Table Redesign’, met deze handige tool kan ProRail in de nabije toekomst nóg efficiënter treinen inplannen. Hierdoor kunnen treinen vaker ‘adhoc’ rijden, zonder dat hier omslachtige wijzigingen in de dienstregeling voor moeten worden uitgevoerd. 96% van de geplande goederentreinen wijzigen in tijd of plaats ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Dit heeft te maken met de dynamische aard van goederenvervoer, zij weten vaak pas kort van te voren welke cargo ze gaan vervoeren.

Door Time Table Redesign wordt de verdeling van capaciteit op het spoor verder geharmoniseerd in heel Europa. De Europese Commissie legt termijnen vast waarop de spoorcapaciteit verdeeld moet worden, met name als het gaat om de verdeling tussen rijden van treinen en werken aan het spoor.

Dienstregelingsplanning

ProRail gaat ook plannen in tienden van minuten, waar op dit moment de dienstregeling nog wordt ingepland met afgeronde minuten, gaat ProRail vanaf 2020 plannen in tienden van minuten. Het gaat hierbij om de interne dienstregelingsplanning, de reiziger zal hier niets van zien. Door te plannen in zes seconden in plaats van hele minuten, kunnen treinen de dienstregeling die bekend is voor de reizigers, beter waarmaken. Hierdoor zullen treinen vanaf 2020 nóg meer op tijd rijden.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen