Giga-klus Zwolle geklaard en de treinen rijden weer

Station Zwolle
Foto: ProRail

ZWOLLE – De sporen zijn sinds gisteravond 23.00 uur weer geschikt voor het treinverkeer. Hiervoor is zestien dagen gigantisch hard gewerkt om alles voor elkaar te krijgen: een giga-klus, dus.

Er is gewerkt aan sporen, bovenleidingen, treinbeveiligingen en de perrons. Het verbeteren van de sporen bij Zwolle levert direct resultaat op voor reizigers. Bijvoorbeeld door de sporen eenvoudiger te maken loopt het treinverkeer soepeler en is er minder kans op hinder van spoedreparaties. Het aanpassen van de perrons zorgt ervoor dat de intercity Enschede-Zwolle nu echt kan gaan rijden. De testritten starten al in juli en de dienst start op 27 augustus.

Indrukwekkende aantallen

Wat is er gebeurd in deze twee weken? Er zijn 24 wissels verwijderd en teruggebouwd tot vijf stuks. De sporen van en naar Deventer, Meppel en Enschede zijn omgebouwd tot strakke sporen zodat de treinen elkaar niet meer hinderen bij het aankomen of vertrekken van station Zwolle. De op één na langste bovenleidingbalk van Nederland van 43 meter lengte hangt nu boven de Zwolse sporen. Er is 150 Meter perron verwijderd en 250 meter nieuw perron gebouwd. 5000m2 Nieuwe perronbestrating gelegd (oftewel 25 tennisvelden) en 3000m3 zand verwerkt. Er zijn 3.500 nieuwe draden in dienst genomen waarvan 2.500 in het relaishuis en 1.000 nieuwe draden in de kasten buiten. Totaal is 155 kilometer nieuwe kabels in de grond gelegd en 25 nieuwe seinen geïnstalleerd. 165 Mensen waren op het hoogtepunt gelijktijdig in dienst, verdeeld over de verschillende techniekvelden zoals sporen en wissels, bovenleiding, perrons, treinbeveiliging en seinen. Totaal zijn er 4.800 diensten van acht uur gedraaid.
Strukton Rail, Sweco Nederland, Movares, Molhoek CCT en ProRail werkten nauw samen om al dit werk te verzetten en op tijd en veilig af te ronden.

60.000 reizigers uit 8 richtingen

De 16-daagse van Zwolle die als eerste stap moet worden gezien in het plan om het noorden beter bereikbaar te maken voor de Randstad v.v. (Spoorplan Noord-Nederland) is een mega verbeterklus met grote getallen. Volgens Pier Eringa, president-directeur van ProRail is Zwolle het 2e Utrecht. Ruim 60.000 treinreizigers uit acht richtingen (Groningen, Leeuwarden, Emmen, Kampen, Lelystad, Amersfoort, Deventer en Enschede) stappen hier dagelijks uit of over en daarmee is Zwolle het tweede spoorknooppunt van Nederland.

Foto’s, video’s (bouwjournaals) en teksten over deze grote klus: www.prorail.nl/zwolle

article
13426
Giga-klus Zwolle geklaard en de treinen rijden weer
ZWOLLE – De sporen zijn sinds gisteravond 23.00 uur weer geschikt voor het treinverkeer. Hiervoor
https://zwolle.nieuws.nl/nieuws/13426/testen-prorail-op-station-zwolle-verloopt-voorspoedig-treinen-rijden-maandagochtend-weer/
2018-07-15T14:40:08+00:00
https://cdn.nieuws.nl/media/sites/406/2018/07/16083711/zwolle_laatste_werkzaamheden_16daagse_spoorplan_noord_nederland.jpg
Amersfoort, Deventer-Zwolle, Emmen, Enschede-Zwolle, Groningen, Kampen, Leeuwarden, Lelystad, Meppel-Zwolle, Molhoek CCT, Movares, ProRail, spoorplan Noord-Nederland, station Zwolle, Strukton Rail, Sweco Nederland, Utrecht
nieuws